Tuesday, December 20, 2011

Rawatan Segera Masalah Tumpul Memori



Setiap orang akan mengalami keadaan di mana graf memori akan berkurangan dari semasa ke semasa. Ia kesan sampingan yang normal berpunca daripada stres belajar, tekanan kerja dan kemungkinan besar akibat daripada peningkatan usia. Penumpulan memori yang serius mungkin juga disebabkan oleh dementia (penyakit Alzheimer atau salah satu bentuk penyakit nyanyuk- kemerosotan fungsi otak yang mengganggu kegiatan harian normal), memori berkurangan dapat dikembalikan dengan mengambil makanan untuka minda antaranya:

Buah-buahan, sayur-sayuran, kekacang dan makanan kaya anti-oksidan:

                                            

     Sel otak yang dipanggil neuron mudah terdedah kepada pengoksidaan hasil daripada radikal bebas. Anti-oksidan yang boleh ditemui dalam kebanyakan buah-buahan, sayuran, kekacang, biji-bijian yang membantu meneutralkan radikal bebas. Apabila anda mengambilnya dalam kuantiti yang cukup, ia akan member perlindungan kepada bahagian-bahagian otak termasuk hippocampus(pusat memori).

Beri Biru:

                                                

     Dapat meningkatkan isyarat neuron yang membawa mesej yang lebih baik di antara sel saraf. Setengah cawan setiap hari dapat membekalkan khasiat sepanjang hari.

Telur:

                                              

     Salah satu makanan yang mengandungi kaolin, kompoun yang seakan-akan vitamin yang dipelukan sel untuk berfungsi dengan betul. Telur sangat penting diambil oleh golongan ibu mengandung kerana ia membantu proses pembesaran otak anak dalam kandungan mereka.

Bawang Putih:

                                             

     Mampu mengekalkan fungsi otak dan membantu menurunkan kadar kolestrol, tekanan darah tinggi serta mengurangkan radang. Tiga faktor yang berkaitan dengan masalah jantung dan dementia. Untuk khasiatnya, makan seulas bawang setiap hari.

Epal:

                                              

     Membantu daya ingatan kerana epal mengandungi quercetin dan anti-oksidan terutama pada bahagian kulitnya. Kandungan anti-oksidan yang tinggi pada sebiji epal dipercayai lebih efektif daripada vitamin C dan ia mengandungi sel otak daripada kerosakan akibat pengoksidaan tubuh. Sebiji epal sehari cukup untuk menampung keperluan harian.

Kayu Manis:

                                             

     Kayu manis secara saintifiknya dapat membantu otak untuk berfungsi dengan lebih baik. Kajian mendapati bahawa mengunyah gula-gula getah berperisa kayu manis dapat menambahkan daya ingatan jika sedang menghafal sesuatu jika dibandingkan dengan pengambilan gula-gula berperisa yang lain. Kayu manis dikatakan dapat menguatkan daya ingatan otak sekiranya ditambah pada masakan. Kayu manis doleh diambil dalam menu yang mudah seperti ditambah pada hirisan buah-buahan, bijian sarapan pagi, roti gandum, kopi dan juga sup.

Multi vitamin & Mineral:

                                              

     Otak merupakan organ tubuh yang kompleks dan memerlukan penjagaan rapi walaupun tadak dapat dilihat. Sebagai tambahan, ambil makanan ini untuk memastikan otak anda mendapat bekalan serta nutrient yang diperlukan yang mungkin tidak boleh didapati daripada makanan lain.

Zat Besi:

    Darah manusia memerlukan zat besi yang mencukupi untuk membantu menyampaikan bekalan oksigen ke otak. Mereka yang kekurangan zat besi atau masalah anaemia (masalah darah) biasanya mempunyai kebarangkalian untuk menghidapi penyakit hilang ingatan. Keperluan yang disyorkan adalah 18mg bagi lelaki dan wanita. Jika anda menghidapi masalah darah, dapatkan bantuan doctor untuk mengesan masalah yang mungkin dapat diselamatkan daripada bertukar menjadi masalah yang lebih besar.

Teh:

                                            

     Satu kajian yang dijalankan mendapati bahawa kandungan anti-oksidan dalam teh hitam dan hijau dapat menghalang pembentukan plak yang membesarkan lagi kemungkinan seseorang untuk mendapat penyakit dementia. Kajian juga menyarankan the dapat menghalang pembentukan protein yang melemahkan komunikasi antara neuron dan sekali gus menenggelamkan saluran memori otak. Sebaik-baiknya minum beberapa cawan teh sehari untuk menambahkan bilangan anti-oksidan yang hilang.

Sumber: Fokus SPM, Bil. 119, Jun 2011.





No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.