Saturday, April 30, 2011

10 Tips Rawatan Kulit

                                                                  
Kulit yang sihat adalah satu asset yang paling penting untuk kecantikan. Berikut adalah 10 tips rawatan kulit terbaik untuk anda.

1.    Ketahui jenis kulit anda. Ini penting kerana tidak semua produk rawatan kulit sesuai untuk semua orang. Selalunya, semua produk perawatan kulit mempunyai spesifikasi jenis kulit tertentu yang sesuai sahaja untuk produk tersebut.

2.    Minum banyak air. Baik untuk kelembapan kulit anda dan membantu dalam penyelenggaraan kesihatan anda secara menyeluruh.

3.    Kerap bersihkan kulit (1-2 kali sehari). Tip penjagaan kulit yang sangat berkesan . Membantu dalam menyingkirkan kotoran dan elemen kasar lain dari kulit anda. Pembersihan ini sangat penting apabila anda keluar dari rumah anda (pencemaran, habuk dll). Gunakan air yang suam untuk membersihkan kulit (air panas dan sejuk menyebabkan kerosakan pada kulit anda)

4.    Be gentle with your skin. Jangan gosok terlalu keras atau terlalu kerap. Jangan guna terlalu banyak produk perawatan kulit.

5.    Jaga kelembapan kulit anda selalu. Jangan biarkan kulit anda kering. Kekeringan menyebabkan lapisan luar kulit anda merekah, menghasilkan pandangan yang kasar dan tidak menarik. Gunakan pelembab/lotion. Pelembab sangat berkesan jika bila diterapkan ke kulit masih lembab.

6.    Elakkan penggunaan sabun di muka. Sabun hanya boleh digunakan dari bawah leher.

7.    Lindungi diri anda daripada sinar UV yang berbahaya dengan sunscreen/sunblock. Anda boleh menggunakan pelembab yang ada elemen sunscreen. Sinaran UV boleh menyebabkan kanser kulit.

8.    Senaman dan tidur yang berkualiti. Bukan hanya untuk rawatan kulit tapi untuk kesihatan anda secara menyeluruh. Tidur yang kurang menyebabkan pembentukan kerut di bawah mata dan kurang sukan boleh menyebabkan kulit kendur. Selain itu, sukan dan tidur juga membantu dalam stres.

9.    Jumpa doktor kulit yang ada untuk nasihat dan info penjagaan kulit sebelum anda meneruskan untuk menggunakan produk perawatan kulit jika tidak pasti.

10.          Jangan stress. Kesan berbahaya dari stress diketahui semua orang. Stress boleh merosakkan kulit. Berehat atau nikmati mandi yang hangat atau hanya mendapatkan tidur yang baik sudah mencukupi.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.