Saturday, March 24, 2012

Tip Pemakaian Gigi Palsu- Khas untuk Warga Emas



                                                                  
  1. Buat warga emas yang tidak bergigi, pemakai gigi palsu ataupun yang mempunyai masalah untuk mengunyah, seperti bubur nasi perlu disediakan untuk mereka.
  2. Bagi memestikan mereka mendapat nutrien yang secukupnya, rancang menu setiap hari. Pilih sumber protein yang lembut seperti tauhu, telur,ikan, keju, tempe, dadih dan sebagainya bagi membekalkan mereka tenaga secukupnya. JIka hendak memberikan mereka daging, sebaiknya ia dicincang halus.
  3. Pilih sayur-sayuran berdaun hijau dan potong kecil bagi membantu penghadaman yang baik. Lobak merah dan juga brokoli boleh dikukus bagi mendapatkan tekstur yang lebih lembut selain enak dimakan.
  4. Kurangkan juga penyediaan makanan yang tinggi kandungan lemak dan gula bagi mengelakkan masalah obesiti.
  5. Galakkan mereka makan mereka makan bersama kawan-kawan, juga berjalan-jalan sebelum makan untuk merangsang selera makan.
  6. Bagi warga emas yang mengalami masalah mengunyah makanan sendiri, sediakan peralatan makan yang dapat membantu mereka berlatih menyuap makanan dengan sendiri dan jika perlu, bantu mereka menyuap makanan itu.
  7. Buat pengguna gigi palsu, jumpa pakar gigi anda apabila anda merasa tidak selesa menggunakannya dan bersihkan gigi palsu anda setiap hari dengan berus gigi dan pembersih khas. Jangan lupa tanggalkan gigi palsu anda sebelum tidur.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.