Thursday, March 17, 2011

Biji Aprikot, Harapan Terbaru Pesakit Kanser

                                                                
Kernels aprikot merupakan kumpulan nut dan seed ( kekacang dan bijirin ). Tidak ada bezanya dengan kumpulan kekacang dan bijirin yang lain. Apa yang membezakanya ialah kandungan khasiat di dalamnya yang sangat luar biasa, terutama Apricot Organik . Dalam bahasa nutrisi, biji Apricot ini disebut mengandungi Amigdalin, yang juga dikenali sebagai vitamin B17. Vitamin B17  dapat membantu membunuh sel- sel kanser di dalam badan kita, hasilnya dapat membebaskan diri kita daripada serangan kanser.
                                              
Amigdalin (Vitamin B17) boleh diperolehi daripada beratus-ratus jenis tumbuhan .  Diet pemakanan kita haruslah mengandungi B17. Jika tiada B17 dalam diet pemakanan, anda boleh menghidapi penyakit kanser. Selain daripada itu Apricot Kernels B17 juga boleh diperolehi daripada badam pahit ( mempunyai rasa pahit - badam manis tidak mengandungi B17 ), epal pips, benih-benih anggur, sekuang, buah beri, ubi kayu, biji buah oren dan biji benih yang lain.

Terdapat banyak cara yang anda boleh gunakan untuk melawan kanser. Salah satu daripada ialah dengan cara membina sistem imunsasi supaya ia menjadi sangat kuat dan dapat melindungi anda daripada kanser. Satu lagi cara ialah memakan makanan tambahan yang mengandungi antioksidan yang dapat melawan bahan karsinogen di dalam badan anda. Bagaimanapun, B17 menggunakan cara yang sangat unik, iaitu secara langsung menyerang sel kanser. Maka hasilnya jauh lebih baik daripada cara-cara lain yang telah saya sebut di atas.

Kajian tentang Amigdalin yang pertama telah dikeluarkan seratus tahun dahulu. Telah disenaraikan dalam kamus-kamus farmakologi sejak dahulu lagi bahawa B17 merupakan bahan yang tidak mengandungi toksik. Walau bagaimanapun, dalam sebatian B17 terdapat satu unsur kimia yang dinamakan “cyanide“. Bahan ini adalah lengai secara kimia dan tidak berbahaya untuk tisu hidup.

Perkara yang sama juga dapat dilihat dalam garam biasa. Garam sebenarnya terdapat dua unsur kimia di dalamnya tetapi tidak bertindak balas di dalam badan manusia, bahkan sangat diperlukan oleh badan manusia. Dua unsur kimia yang ada dalam garam adalah natrium dan klorida, maka sebab itu garam dalam istilah kimia disebut Natrium Klorida. Sebenarnya di dalam garam ada satu sebatian kimia yang berbahaya “klorin”. Sudah tentu jika anda makan terlalu banyak garam pada satu masa anda akan sakit.

Perkara yang sama juga berlaku dalam biji Apricot. Makan janganlah berlebihan serta ikutlah peraturan yang telah diberikan. Bagaimanapun, amigdalin adalah kurang bertoksik daripada garam, dan jauh lebih selamat daripada gula yang anda makan setiap hari.

Kita sedia maklum bahawa badan kita sentiasa mencipta sel kanser setiap masa. Kebiasaannya sistem imunsasi dapat membunuh sel kanser tersebut. Walau bagaimanapun pada saat anda berada dalam keadaan “stress” , tubuh badan anda akan berada dalam kondisi yang sangat lemah dan sering terdedah kepada persekitaran karsinogen. Keadaan ini akan membuatkan sel kanser menjadi sangat kuat sehingga tidak mampu untuk dimusnahkan oleh sistem imunsasi badan.

B17 daripada biji Aprikot akan bekerjasama dengan sistem imunsasi dengan membunuh sel-sel kanser secara langsung. Untuk pengetahuan anda, pada sel-sel kanser terdapat satu enzim yang dapat membuka “ikatan kimia” yang terpadu di dalam B17 biji Aprikot iaitu cyanide. Maka cyanide akan dibebaskan daripada ikatan kimianya yang terdapat di dalam B17. Apabila cyanide dibebaskan maka cyanide akan membunuh sel kanser. Secara lumrahnya sel yang normal tidak terdapat enzim ini. Maka, sebab itulah B17 tidak akan bertindak kepada sel-sel yang sihat. B17 hanya akan bertindak balas kepada sel-sel yang tidak normal dalam badan manusia termasuklah sel kanser, tumor, jerawat ataupun buasir.

Enzim yang terdapat di dalam sel kenser dapat membuka kunci amigdalin, maka terhasillah cyanide. Jika terdapat lebihan cyanide yang terhasil daripada tindak balas metabolik badan yang berkanser dan cyanide tersebut memasuki aliran darah anda, maka secara semula jadi ia akan dineutralkan oleh hati.

Hati (liver) berkerja dengan lebih kuat jika terdapat ada unsur toksin dalam badan anda hinggakan anda akan dapat melihat kesan kerosakan hati akibat pembersihan toksin dalam badan. Maka jika tubuh kita mengandungi terlalu banyak toksin dan tidak di keluarkan daripada badan, besar kemungkinan kita bakal menghidap kanser hati pula.

Penyelidik-penyelidik di Imperial College London telah membuat uji kaji dengan menggunakan cyanide untuk menghapuskan sel-sel kanser, hasil kajian mereka mendapati cyanide atau apa-apa toksin yang berada di dalam darah dengan cepatnya dineutralkan oleh hati.

Amigdalin kadangkalanya dirujuk sebagai Vitamin B17 dan ditemui di dalam nitriloside yang kaya di dalam buah-buahan dan tumbuh-tumbuhan. Vitamin B17 digunakan sebagai terapi utama terutamanya kepada mereka yang menjaga pemakanan yang baik, menjaga pH tubuh dengan baik, tiada pencemaran toksin di dalam badan. Vitamin ini telah digunakan untuk merawat penghidap-penghidap kanser daripada beberapa klinik di seluruh dunia.

Pada permulaan abad ke-2, telah dijangkakan bahawa satu daripada lapan orang di UK akan mendapat kanser payudara dan satu daripada empat orang lelaki akan mendapat barah prostat. Jika termasuk kanser yang berlainan jenis, maka dijangkakan tiada keluarga yang akan bebas dari penyakit kanser.

Oleh itu, anda dicadangkan memakan 10 - 12 Apricot kernels setiap hari. Insyaallah, seumur hidup anda akan terpelihara daripada menghidap penyakit kanser. Ini merupakan berita baik bagi mereka yang tercari-cari alternatif penjagaan diri.

Nota: Apricot kernels harus dikunyah atau dihancurkan dan ditabur dalam makanan harian atau dikisar bersama buah-buahan. Perlu diamalkan sebanyak 5 hingga 6 kali sehari.


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.